Czy ryż w plastikowych woreczkach jest zdrowy?

gotowanie ryżu w workeczku

Ryż w plastikowym woreczku.

Czy robiąc zakupy w sklepie zastanawiałeś się czy to faktycznie dobry produkt?

Większość z was odpowie oczywiście że tak, ryż, kasza są zdrowe wszędzie o tym piszą, mówią.
Niestety muszę wam powiedzieć że to nie jest tak.
Gotowanie plastiku jest szkodliwe!!!

Skąd o tym wiem?

Potwierdzają to badania naukowe.Wytwarzają się substancje Bisfenolu A- zwanym BPA. W dzisiejszych czasach jest obecny nie tylko w woreczkach z ryżem, kasza ale również w opakowaniach jednorazowych, wodzie, puszkach z żywnością, zabawkach dla dzieci. Podczas gotowania Bisfenol A przenika do naszego jedzenia, im wyższa temperatura tym większe stężenie trafia do naszego jedzenia a tym do naszego organizmu. Jak widzicie nie zawsze to co modne, wygodne jest dla nas czy naszych dzieci dobre i zdrowe. Plastikowe woreczki, opakowania nas zasypują. Niestety BPA powoduje zwiększenie ryzyka zachorowalności na cukrzycę, chorób sercowo – naczyniowych, rozwoju raka piersi, raka prostaty, zwiększenie testosteronu u mężczyzn, otyłość a u dziewczynek szybsze dojrzewanie. Powinny go unikać również osoby z chora tarczycą i kobiety w ciąży – tu podnosi ryzyko zachorowania na autyzm i Adhd.

gotowanie ryżu w workeczku

Czy ryż w plastikowych woreczkach to dobry wybór?

Zanim teraz sięgniesz po ryż lub kaszę w plastiku zastanów się proszę czy warto!!! W wielu krajach wycofują gotowanie w plastiku.
Zastanów się czy warto oszczędzać czas i poświęcać zdrowie?
A może warto kupić garnek do ryżu?
Tak naprawdę już wszędzie można go kupić i gotować wszystkie sypkie produkty, kasze, ryże. Ceny są przystępne więc każdy może mieć już takie urządzenie w swoim domu.

Dla osób które nie chcą kolejnego urządzenia w domu, wystarczy garnek z podwójnym dnem. Z pewnością go posiadasz w domu. Jeśli nie są dostępne w supermarketach, sklepach z gospodarstwem domowym. Mamy już garnek więc uwierz że gotowanie ryżu bez plastikowego woreczka jest dziecinnie proste.
Podstawą jest gatunek do ryżu. Biały ryż jest ryżem najtańszym, po za węglowodanami nie posiada praktycznie nic i bardzo szybko robi się z niego kleik, papka. Idealny dla niemowląt lub osób z problemami jelitowymi.
Ryż paraboliczny jest po obróbce termicznej i również nie dostarczy nam wszystkiego co potrzeba. Po za tym zawiera gluten więc wyklucza się go dla wszystkich osób chorych na celiakie.

ryż w workach bawełnianych eco

Ryż brązowy, czerwony, czarny, dziki to zdrowy ryż i dostarczy nam dużo więcej niż najtańsze gatunki. Najlepsze ryże to basmati i jaśminowy. To właśnie one dostarczają nam najwięcej a nasz ryż basmati karoon to kopalnia minerałów- żelaza, miedzi, fosforu, magnezu, cynku……..
Basmati to nie tylko ryż ale to źródło błonnika, wpływającego na procesy trawienia. Działa leczniczo na nasze włosy, paznokci i stan naszej skóry. Zapobiega wielu chorobom serca i obniża poziom złego cholesterolu. Dodatkowo ryż bogaty w błonnik może zapobiec rozwojowi cukrzycy i może go wykorzystać w diecie osób chorych na cukrzycę. Inną zaletą ryżu jest to że zmniejszenia ryzyka wystąpienia raka jelita grubego.

Smakuj życie i kupuj z głową bo ryż ryzowi nie równy a ryż basmati karoon zawsze ugotuje się sypki.
Zastanawiasz się jak prawidłowo przyrządzać ryż basmati?
Przed przyrządzeniem ryż najlepiej jest namoczyć w wodzie przez około 20-30 minut. Po tym czasie ryż basmati dokładnie wypłukać. W odróżnieniu od wielu innych gatunków ryżu, basmati należy zalać zimną wodą, którą dopiero razem z ryzem doprowadzamy do wrzenia. Po zagotowaniu wody, ryż należy gotować przez kolejne 10 minut na małym ogniu.
Po ugotowaniu ryżu basmati, warto zostawić pod przykryciem jeszcze kilka minut. Dodać łyżkę masła i trochę soli. Wszystko wymieszać i mmmmm
Mamy idealny aromatyczny ryż który zawsze wygląda idealnie.

Smakuj życie…..

Anna Archacka-Sierminska
Dietetyk – Szef kuchni z 22 letnim stażem.

Dodaj komentarz