Ryż zwykły czy ryż basmati?

Zwykły ryż czy ryż basmati

Co wybrać – ryż zwykły czy ryż basmati?

Ryż ryżowi nie równy a jego właściwości odżywcze są znane połowie świata.

A Ty co na ten temat wiesz?

Ryż jest roślina pochodząca z Azji. Zalicza się go do grupy roślin zbożowych, co czyni go drugim po pszenicy najczęściej uprawianym zbożem na świecie.
Czy wiesz że największymi producentami są Chiny, Indie, Indonezja, Bangladesz, Tajlandia, Filipiny, Brazylia, Pakistan, Kambodża, Japonia, USA…..
Uprawę ryżu podsumuję powiedzeniem „ryż lubi mieć stopy w wodzie a głowę w słońcu” co oznacza że pola ryżowe powinny być zalane woda i jednocześnie mieć dużo słońca.

ryż basmati a zwykły ryż

Kultura kulinarna a zdrowie

Przydatnym jest fakt, iż istnieje wiele odmian ryżu, które mogą mieć różne zastosowania. Ryż to zboże znane około 5 tysięcy lat. Najchętniej wybierane przez osoby dbające o linie, będące na diecie. Ryż dodaje energii i uwalnia od głodu.

Najczęściej wybierany jest i spożywany ryż biały. Ta odmiana jest bogata w węglowodany, które są głównym źródłem energii dla człowieka. Niestety ryż biały ze względu na stopień oczyszczanie ziarna jest ubogi w błonnik. Niską zawartością błonnika charakteryzuje się również ryż paraboliczny. Dlatego tak ważne jest jaki ryż jemy.

Wiem że nie dyskutuje się o tym „co kto lubi” lub „co się komu podoba”

Dziś chcę wam powiedzieć o ryżu basmati. Posiada on niesamowity smak, ale także z żywieniowego punktu widzenia jest bardzo dobrym składnikiem diety. Ryż basmati w postaci oczyszczonej posiada więcej wolniej rozkładającej się amylozy przez co wolniej podnosi poziom cukru we krwi. Odmiana brązowego basmati może zmniejszyć posiłkowa glikemie i ma dużo błonnika. Doskonale smakuje w wersji wytrawnej, na słodko lub ostro. Zawsze idealnie się ugotuje, jest zawsze sypki. Idealnie komponuje się z potrawami a wartości odżywcze pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni.
Jest źródłem minerałów takich jak żelazo, selen, cynk, mangan, miedź i fosfor. Cechuje się również znacznymi zasobami witamin z grupy B.

Zatem wybrać ryż basmati czy zwykły ryż biały?

Obie te odmiany mają swoich zwolenników. Różnią się one ceną oraz wydajnością w gotowaniu. Wiele przemawia za długoziarnistym ryżem basmati. Jednak ten wybór należy do Ciebie……

 

Smakuj życie
Anna Archacka – Siermińska
Dietetyk i Szef Kuchni z 22 letnim stażem

Dodaj komentarz