Czy ryż jest zdrowy?

Ryż czyli lekkostrawne ziarno nie zawierające glutenu. Jest jednym z najpopularniejszych zbóż na świecie. Uprawiany oraz spożywany w różnej formie od ponad 5 tysięcy lat.

Obecnie jest jednym z głównych elementów diety ponad połowy ludności świata.

I tak jak dla Europejczyka ważny jest w codziennym życiu chleb czy też ziemniaki tak dla mieszkańców południowej oraz wschodniej Azji podstawowym składnikiem posiłków jest właśnie ryż.

Co zawiera ryż?

Ryż jest bogaty w węglowodany czyli dostarcza nam energii. Ponadto zawiera znaczne ilości białka i praktycznie nie zawiera tłuszczu. Poza tym jest źródłem błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na ośrodek głodu, zwiększając i wydłużając uczucie sytości po posiłku. Usprawnia również funkcjonowanie naszych jelit. Ryż zawiera wiele witamin głownie z grupy B, które uczestniczą w procesach metabolicznych, warunkując prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni. Właśnie przede wszystkim w kompozycji witamin z grupy B, wpływających na niemal wszystkie funkcje organizmu, naukowcy upatrują sekret korzystnego oddziaływania ryżu na zdrowie. A na szczególną uwagę zasługuje tu witamina B17 (amigdalina), którą badacze okrzyknęli lekarstwem na raka.

Ryż w codziennej diecie

Ryż stanowi bardzo uniwersalny składnik codziennej diety. Stosowany jest do przygotowywania wielu potraw zaczynając od polskich gołąbków, risotto a kończąc choćby na sushi. Doskonale nadaje do deserów czy jako dodatek do dań mięsnych, warzywnych lub rybnych. Ziarno to jest bardzo dobrze trawione przez nasz układ pokarmowy, dlatego też często pojawia w menu pacjentów szpitali oraz polecane jest im w czasie odbywania rekonwalescencji szczególnie po zabiegach operacyjnych, gdy niezbędne jest stosowanie diety lekkostrawnej. Osoby nietolerujące glutenu lub cierpiące na celiaklię również mogą bez obaw go spożywać.

Świadomy wybór zdrowego ryżu

Wielu konsumentów stając przed półką w sklepie zdaje sobie pytanie czy ryż jest zdrowy? A jak tak, to jaki? Ogólnie porównując tabele składników odżywczych ryż brązowy jest bardziej dietetyczny i zawiera więcej pożytecznych substancji niż ryż biały. Co nie zmienia faktu, że zarówno jeden jak i drugi powinien stanowić składnik naszych posiłków. Z drugiej strony pojawia się dylemat jak wybrać ten najwartościowszy? Tym bardziej, że w mediach pojawiają się informacje, że ryż zawiera metale ciężkie. Dlatego tak ważne jest by dokonując wyboru marki ryżu sięgać tylko po te, które mają w swojej ofercie zboża uprawiane w sposób naturalny przy zastosowaniu jak najmniejszej ilości maszyn na terenach oddalonych od miast i wielkich skupisk przemysłu. Bo tylko taki ryż ma najwyższą jakość i nie zawiera niebezpiecznych dla naszego organizmu substancji, a my mamy pewność, że sięgamy po produkt wartościowy oraz smaczny.

 

Czy ryż jest zdrowy?

Jedzenie to nie tylko przyjemne doświadczenie, dlatego należy jeść świadomie. Prawidłowo zbilansowana dieta pozwoli lepiej nam zadbać o swoje zdrowie. A w tej kwestii warto poradzić się specjalisty czyli dietetyka lub lekarza. Ryż na pewno powinien znaleźć się w diecie wszystkich ze względu na zawarte w nim składniki odżywcze. Mogą go jeść dzieci, osoby starsze, chorzy jak i ci, co z choroby właśnie wychodzą, odchudzający się, sportowcy oraz osoby chore na celiakię. Skoro ryż polecany jest dla tak różnych, a jednocześnie charakteryzujących się specjalnymi wymaganiami żywieniowymi osób, to wszystko przemawia za faktem, że jest zdrowy. A nasza w tym rola by sięgać po jego najlepsze i najwartościowsze odmiany. 

Dodaj komentarz